Drancy, mémoires à vif,(français)
Part of the video, Drancy, mémoires à vif, HD 16:9, 2015
Drancy, mémoires à vif, (français), (2015)
Video, HD 16:9, Durée 13' 44", loop, couleur, sound
Avant leur transport vers les camps de concentration de l'Allemagne nazie, les juifs français transitaient par le camp d'internement de Drancy. A travers l'enchevêtrement des histoires personelles, de la conscience historique collective ainsi que du monolgue chuchoté et empreint de paranoïa qui ponctue la vidéo, l'artiste porte un regard rempli d'émotions sur ce lieu et nous amène à une «commémoration active».
Texte: Andreas Hagenbach, Anne-Sophie Miclo
Colour Residues
Audiofile, reste de coleur 2013
reste de couleuer // Colour Residues (2013)
Audio installation consisting of:
Multi-media – audio work, time 1' 54"in loop; A4 laser prints, 500 pieces; chair, pedestal
The work by Françoise Caraco, conceived especially for the exhibition, commences with seeking out residues of colours. In her audio work the artist protocols the locations, the colours and the matching Zwicky yarn colour numbers in numerical listings, encouraging us in the process to perceive the exhibition venue as a part of the exhibition. The recording begins in the here and now with the red chair we have positioned ourselves on. The voice of the artist guides us through the empty factory hall and zooms in on the residues that have accumulated over the years, the leftover traces of bygone activity in the factory hall. Thus she takes us with her on a journey into former times, showing in her commemorative piece that the past of a vessel of an act is in the present. At a visual level she ‘verifies’ her research work with a photographic documentation in which the small rolls of yarn are enacted and at the same time memorialized, the production of these Zwicky silk threads having long since been abandoned. (Visitors are invited to take a sheet with them as a memento.)
Text: Françoise Theis
Attention to the absence
Audio work, attention to the absence, 2013
Attention to the Absence (2013)
Wall installation, consisting of:
Exposed slide film
Audio work, time 7' 23", loop, speaker Françoise Caraco
In this work I examine the process of art production with an emphasis placed on the force of imagination. The piece shown comprises a wall installation with a film container and a set of headphones. The headphones are used to listen in to a sound track playing back the clicking of a camera, a voice and other sounds of working as references to the moment when a picture is created. The film container evokes the photographed image. Both the sound track and the film container draw attention to something that is not there.
Circumstances (version 1)
Gegebenheiten // Circumstances (2012), work in progress
A4, laserprint on recycled paper
Françoise Caraco’s work Gegebenheiten consists of loose white sheets on which short stories are printed in the form of small columns. The short texts are language depictions of simple and personal incidents. Artists, curators, collectors, gallerists, critics and exhibition visitors – all of these figures from an art context are alloted their own roles in the piece and become protagonists of fleeting enactments that could also be pieces of larger stories. The mood switches from deep ernestness to light-hearted persiflage, again and again raising a smile from the readers. The work – described by the artists as ‘work in progress’, and as such susceptible to extension by means of further observations – represents a form of everyday phenomenology of the art context. Whether universal statements about a whole milieu can be distilled from the descriptions of these singular circumstances is left to beholder.
Text: Irene Grillo, 2012
Selfportrait As Bait, Une Appropriation
Ausschnitt Video: Selfportrait as Bait - Une Appropriation, DV 4:3, 3:03 min, Off-Stimme
Selfportrait as Bait, Une appropriation, (2011)
Videoprojektion, (1 Kanal, farbig, Off-Stimme, Sprache: frz. Untertitel: dt.)
DV 4:3, 3:11 min., Sprecherin: Françoise Caraco
Françoise Caraco beschäftigt sich in ihrer neuen Videoarbeit Selbstportrait as Bait – Une appropriation mit den Fragen nach dem individuellen Subjektivierungsprozess und der Identitätsbildung, die Voraussetzungen für die Zugehörigkeit zu einer Gemeinschaft sind. In dem 3-minütigen Video verknüpft Caraco autobiografische Erinnerungen aus ihrer Jugendzeit mit gefilmten Teilansichten einer Fotografie von Collier Schorr, auf der ein Junge mit rot gefärbten Lippen, schwarz geschminkten Augen und nacktem, gebräuntem Oberkörper zu sehen ist. Während die langsamen und suchenden Bewegungen der Kamera ein Detail nach dem anderen aus der Unschärfe ins Licht bringen, ohne je das Motiv in seiner Ganzheit zu zeigen, erzählt die Stimme der Künstlerin in gebrochenem Französisch aus dem Off das Erlebnis einer kurzfristigen Identifikation mit der Figur auf dem Foto. Aus der Wechselwirkung von Videoaufnahmen und Erzählung erzeugt Caraco eine subtile Topografie, welche die Gefühle und die Unsicherheit einer Zwölfjährigen in ihrem Entwicklungsprozess mit Feinfühligkeit und Präzision darstellt. Das im Titel der Arbeit schon erwähnte Thema der Aneignung wird hier in Zusammenhang mit der Suche nach Identität gebracht. Für die amerikanische Künstlerin und Modefotografin Collier Schorr, die als Expertin popkultureller Performances von Identität gilt, ist nämlich Identität immer etwas Geliehenes, das man sich aneignen und wie bei einem Auftritt in Szene setzen kann. Indem Caraco ein Bild von Schorr als Ausgangspunkt für ihre Arbeit auswählt, scheint sie die Haltung der Fotografin nicht nur zu teilen, sondern diese auch als Methode für die Herstellung eines eigenen Selbstportraits anzuwenden. Die Frage, ob sich die Künstlerin durch diese Abbildung zeigt oder ob sie sich eher versteckt, bleibt aber offen.
Text: Irene Grillo, 2012